I. REGULAMIN ORGANIZACJI I PRZEBIEGU WYCIECZEK
PEŁNA WERSJA: Pliki do pobrania: regulamin wycieczki wraz z załącznikami oraz procedury: SKM_C30824031806040
WYBRANE FRAGMENTY REGULAMINU:
1.WYCIECZKI – PROCEDURY ORGANIZACYJNE w III LO im. A. Mickiewicza w Tarnowie
Klasowe wycieczki przedmiotowe:
- W jednodniowych wycieczkach przedmiotowych uczestniczą wszyscy uczniowie danej klasy.
- Ewentualna liczba uczniów, którzy nie biorą udziału w wycieczce przedmiotowej to maksymalnie 10%* stanu osobowego danego oddziału.
- Nie należy łączyć wycieczek przedmiotowych z różnych przedmiotów, jeżeli wydłuża to czas trwania wyjazdu do dwóch lub więcej dni.
- Kolejność czynności związanych z planowaniem wycieczki przedmiotowej powinna wyglądać następująco:
- zebranie przez Nauczyciela od wszystkich uczniów pisemnej deklaracji uczestnictwa w wycieczce,
- zgłoszenie terminu wyjazdu i liczby uczestników do wicedyrekcji w celu uzyskania akceptacji,
- rozpoczęcie działań organizacyjnych.
* w uzasadnionych przypadkach Dyrekcja może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów niebiorących udziału w wycieczce przedmiotowej
Klasowe wycieczki turystyczno – krajoznawcze:
- W wycieczkach klasowych uczestniczą wyłącznie uczniowie danej klasy.
- Liczba uczniów uczestniczących w wycieczce to minimum 90%* stanu osobowego danego oddziału.
- Kolejność czynności związanych z planowaniem wycieczki powinna wyglądać następująco:
- ustalenie kwoty opłaty za wycieczkę umożliwiającej wyjazd wszystkim uczniom, bez względu na ich status materialny,
- wybór miejsca wyjazdu adekwatny do możliwości finansowych uczniów,
- zebranie prze Wychowawcę od wszystkich uczniów pisemnej deklaracji uczestnictwa w wycieczce,
- zgłoszenie terminu wyjazdu i liczby uczestników do wicedyrekcji w celu uzyskania akceptacji,
- rozpoczęcie działań organizacyjnych (np. rezerwacja noclegów, ewentualna wpłata zaliczki itp.)
* w uzasadnionych przypadkach Dyrekcja może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby uczniów niebiorących udziału w wycieczce klasowej
ZALECENIA/ WYMOGI ORGANIZACYJNE
- Na klasową wycieczkę turystyczno – krajoznawczą(jedna w danym roku szkolnym) przeznacza się dwa dni z tygodnia nauki; zwiększenie liczby dni (do maksymalnie czterech) jest możliwe jako nagroda (np. jeżeli klasa w konkursie szkolnym wygra dodatkowy dzień/ dodatkowe dni do wycieczki).
- Ramy czasowe wycieczki:
- a) wycieczka rozpoczynasię rano;
- b) wycieczka kończy się po południu.
- Uczniowiesą zobowiązani do uczestniczenia w pełnym wymiarze w zajęciach edukacyjnych w dniach przed i po wycieczce (oczywiście, jeżeli są to dni w tygodniu nauki). Nieprzestrzeganie tej zasady może skutkować adekwatnymi do danej sytuacji działaniami dyscyplinującymi, np. brakiem możliwości wyjazdu na wycieczkę klasową w następnym roku szkolnym.
2. REGULAMIN OKREŚLAJĄCY ZASADY ZACHOWANIA UCZNIÓW PODCZAS WYCIECZEK SZKOLNYCH obowiązujący w III LO im. Adama Mickiewicza w Tarnowie
- Wycieczki są formą zajęć szkolnych, na których obowiązują wszystkie zasady Statutu Szkoły.
- Uczniowie przebywają na wycieczce pod opieką nauczycieli i (lub) opiekunów spoza grona pedagogicznego Szkoły zaakceptowanych przez dyrektora Szkoły.
- Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo innych osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
a) zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny;
b) stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez wszystkich opiekunów lub przewodników (m. in. całkowity zakaz: spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków, dopalaczy itp.);
c) aktywnie uczestniczyć we wszelkich formach aktywności przewidzianych programem wyjazdu;
d) nie oddalać się od grupy bez uprzedniego zgłoszenia opiekunowi i uzyskania od niego
odpowiedniego zezwolenia;
e) przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo;
f) przestrzegać regulaminów dotyczących zachowania się w obiektach zabytkowych i innych szczegółowych regulaminów odwiedzanych miejsc (np. regulaminów parków narodowych i parków krajobrazowych);
g) wszystkie problemy organizacyjne, zdrowotne, zagrażające bezpieczeństwu uczestników i inne ważne sprawy zgłaszać opiekunom;
h) pokryć ewentualne koszty wyrządzonych przez siebie zniszczeń;
i) w miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem (m.in przestrzegać ciszy nocnej od godz. 22.00 do godz. 6.00);
j) przebywać w przydzielonych wcześniej miejscach zakwaterowania w godzinach nocnych.
4. Poszczególni uczniowie naruszający zasady Statutu Szkoły i Regulaminu Wycieczek, dopuszczający się zachowań uznanych przez kierownika (opiekuna) grupy za niewłaściwe lub naganne mogą zostać odesłani do domu, po telefonicznym poinformowaniu rodziców i dyrektora Szkoły.
5. Rodzice zobowiązują się do niezwłocznego odbioru syna / córki z miejsca pobytu grupy na własny koszt oraz do zwrotu ewentualnego (wcześniej uzyskanego) dofinansowania. Środki wpłacone na pokrycie kosztów wycieczki nie podlegają zwrotowi.
6. Jeśli wielu uczestników wycieczki w sposób rażący łamie ustalone zasady pobytu, nie przestrzega wymogów bezpieczeństwa lub zachowuje się niewłaściwie, kierownik wycieczki może przerwać wyjazd i zarządzić powrót do domu całej grupy.
7. W przypadku przerwania wycieczki ze względu na niewłaściwe zachowanie wielu uczniów, uczestnicy wycieczki są zobowiązani do pokrycia wszystkich kosztowa z tym związanych (ewentualne koszty niewykorzystanej rezerwacji noclegów, zamówionych biletów itp.).
8. Za nieprzestrzeganie Regulaminu uczeń może być również ukarany zgodnie z przepisami Statutu Szkoły:
a) nagana ustna,
b) nagana ustna połączona z wpisem do dziennika i zawiadomieniem rodziców,
c) obniżenie stopnia ze sprawowania i zawiadomienie rodziców.
3. WYCIECZKI – fragmenty Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ORAZ Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki:
- Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:
1) wycieczek przedmiotowych – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,
2) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,
3) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych.
- Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą.
- Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki (do pobrania w sekretariacie szkoły).
- Do karty wycieczki dołącza się listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia. Listę uczniów podpisuje dyrektor szkoły.
- W przypadku wycieczki organizowanej za granicą:
1) dyrektor szkoły jest obowiązany poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowaniu takiej wycieczki, przekazując kartę wycieczki (dyrektor szkoły nie przekazuje listy uczniów)
2) szkoła ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia na rzecz osób biorących udział w wycieczce, o ile obowiązek zawarcia takiej umowy nie wynika z odrębnych przepisów;
3) kierownik wycieczki lub co najmniej jeden opiekun wycieczki zna język obcy na poziomie umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym.
- Zgoda rodziców na udział w wycieczce ucznia niepełnoletniego jest wyrażana w formie pisemnej.
- Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
- W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły.
10.W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki.
- Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.
II. REGULAMIN „PÓŁMETKA”
- „Półmetek” jest zabawą organizowaną w klasach trzecich za przyzwoleniem dyrekcji tylko na terenie szkoły.
- Za bezpieczeństwo i przebieg zabawy w szkole są odpowiedzialni wychowawcy klas i rodzice/opiekunowie prawni, którzy sprawują opiekę nad młodzieżą w czasie zabawy.
- W zabawie uczestniczą tylko uczniowie wymienionych klas bez osób towarzyszących.
- Czas trwania zabawy nie powinien przekroczyć godz. 24.00.
- Bezpieczny powrót do domu zapewniają rodzice.
- Uczniowie zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad:
- nie piją alkoholu,
- nie palą papierosów,
- nie zażywają narkotyków, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
7. Osoby łamiące regulamin muszą opuścić zabawę w trybie natychmiastowym z powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych i na ich koszt.
- Za łamanie regulaminu ocena ze sprawowania ulega obniżeniu.