Dzień 1
Nasza przygoda rozpoczęła się 13 marca, w poniedziałek, w murach III Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie. Przemowa Pana Dyrektora Jana Ryby zainaugurowała pierwsze spotkanie w nowo poznanym gronie. Następnie każda ze szkół przedstawiła swoich uczniów i opiekunów. Dzięki temu mogliśmy się poznać oraz dowiedzieć wielu ciekawych informacji o naszych kolegach/koleżankach z projektu.
Po części zapoznawczej każda szkoła biorąca udział w wymianie przedstawiła prezentację dotyczącą problemów związanych ze środowiskiem w ich kraju. Zaznajomiliśmy się z problemami jakie mają miejsce w różnych częściach naszej planety i sposobami na poprawę dotychczasowych warunków ekologicznych.
Zrozumieliśmy jak dużo zanieczyszczeń znajduje się na świecie oraz otworzyło nam to oczy na to jak bardzo ważne jest wspólne dbanie o środowisko – musimy współpracować aby uratować Ziemię.
Po wszystkich prezentacjach przygotowanych przez uczniów z każdego kraju na temat wpływu zanieczyszczeń na środowisko zaczęliśmy się poznawać poprzez zabawę. Każdy z nas musiał znaleźć osobę, która np. mówiła co najmniej w trzech językach lub była już kiedyś za granicą. Pomogło nam to przełamać, znane wszystkim, pierwsze lody, dzięki czemu dalsze zajęcia odbywały się już w dużo cieplejszej atmosferze.
O 11:00 rozpoczęliśmy grę miejską pod tytułem: „Tarnów nasze miasto i jego problemy środowiskowe”, której celem było zaznajomienie uczestników z projektem, jak i miastem, w którym przebywali. Polegała ona na odwiedzaniu znanych Tarnowskich obiektów w kilkuosobowych grupach składających się z koordynatorów i uczestników zabawy. Uczestnicy mieli za zadanie rozwiązywać różnorakie interaktywne zadania, które często wymagały znajomości tematu zmiany klimatu czy chociażby rozmowy z mieszkańcami miasta. Koordynatorzy zaś musieli kontrolować przebieg gry i sprawdzać czy przypadkiem żadna grupa nie oszukuje lub działa nie fair w stosunku do innych. Podjęliśmy takie działania ze względu na to, że całe to zdarzenie miało formę rywalizacji, w której każda z grup walczyła ze sobą o zdobycie najwyższego wyniku, w najlepszym możliwym czasie. Trzeba też wspomnieć, że ta konkurencja była ograniczona czasowo, przez co musieliśmy się śpieszyć z wykonywaniem zadań w miejscach oddalonych od siebie. A były nimi między innymi Bima Synagogi Tarnowskiej, Rynek czy Brama Seklerska. Cała zabawa przyniosła wiele emocji członkom programu, pobudziła ich fizycznie i dała się poznać nawzajem ze względu na losowe ułożenie grup. Oficjalne zakończenie przypadło na około godzinę 13 gdy wszystkie grupy wróciły do punktu wyjścia czyli szkoły.
Kiedy gra miejska dobiegła końca, rozpoczęliśmy kolejne zajęcia, które polegały na tworzeniu plakatów. Zostaliśmy połączeni w pary i przez godzinę wszyscy uczniowie starali się stworzyć jak najlepsze dzieło na temat ochrony środowiska. Dzień później, wszystkie obrazy zostały użyte do stworzenia wystawy na korytarzach szkolnych, aby uczniowie mogli zobaczyć i dowiedzieć się o niebezpieczeństwie, w jakim znajduje się obecnie nasz świat.
Dzień 2
We wtorek, drugiego dnia naszych działań w ramach wymiany, wzięliśmy udział w wycieczce obejmującej dwie lokalizacje. Pierwszą z nich była stolica Małopolski, czyli Kraków. Po dotarciu do miejsca docelowego, razem z przewodnikiem rozpoczęliśmy oglądanie eksponatów Zbrojowni znajdującej się na Zamku Królewskim Wawel. Mogliśmy obserwować i słuchać, jak z biegiem wieków zmieniały się sposoby walk i używana do nich broń. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie miasta pod czujnym okiem przewodnika. Naszym pierwszym przystankiem, był smok wawelski, znajdujący się tuż u podnóży zamku, który zgodnie z legendą, zamieszkiwał właśnie tamte tereny. Następnie spacerem przez zabytkową ulicę Grodzką, pełną kolorowych kamieniczek dotarliśmy pod Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła, gdzie mogliśmy obejrzeć imponujące dzieło architektury. Następnie spacerując, przeszliśmy na Rynek Główny miasta, który był również największym średniowiecznym rynkiem w Europie. Mieliśmy wówczas chwilę na zakup tradycyjnego, krakowskiego przysmaku czyli obwarzanka, wykonanie zdjęć znajdującego się w centrum rynku pomnika polskiego wieszcza narodowego Adama Mickiewicza lub też przejście słynnym pasażem handlowym znajdującym się w Sukiennicach i zakup pamiątek. Po chwili, grupą z przewodnikiem udaliśmy się do Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku znajdującej się w Sukiennicach. Mieliśmy okazję ujrzeć na żywo najwspanialsze dzieła polskiej kultury, takie jak obraz „Hołd Pruski” Jana Matejki czy obraz autorstwa Henryka Siemiradzkiego „Pochodnie Nerona”, który był pierwszym dziełem oddanym w ręce tego muzeum. Dowiedzieliśmy się wielu szczegółów zza kulis powstawania wybranych obrazów. Następnym punktem naszej wycieczki był Kościół Mariacki, będący charakterystycznym punktem krakowskiego rynku. Przewodnik dokładnie omówił i wyjaśnił historię powstawania najważniejszego punktu zabytku, jakim jest ołtarz wykonany przez Wita Stwosza w XV wieku, który mieliśmy okazję podziwiać z bliska. Możliwość bliskiego obcowania z tak ważnym elementem polskiej kultury była dla wszystkich uczestników wycieczki niezapomnianym doświadczeniem. Po zwiedzeniu Kościoła Mariackiego całą grupą udaliśmy na obiad do restauracji, która była ostatnim punktem naszego spaceru po stolicy Małopolski.
Następnie udaliśmy się do kopalni soli “Wieliczka”, w której, przemierzając trasę turystyczną, oglądaliśmy przepiękne podziemne komory i dowiedzieliśmy się jakie dawne narzędzia i maszyny górnicze były w przeszłości wykorzystywane do transportu i wydobycia soli. W trakcie zwiedzania pokonaliśmy prawie 800 stopni, jednakże było warto, ponieważ nigdzie indziej nie bylibyśmy w stanie zobaczyć Kaplicy św. Kingi czy tak pięknych solankowych jezior.
Dzień 3
Trzeci dzień rozpoczęliśmy od lekcji biologii dotyczącej środowiska naturalnego, przygotowanej przez Igora Banka oraz Panią Profesor Bernadetę Borowicz. Poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat bioindykatorów i porostów, co pozwoli nam rozpoznawać poziom zanieczyszczenia powietrza, wód oraz gleb.
W tym samym czasie odbyły się również warsztaty chemiczne, zorganizowane przez Pana Profesora Krzysztofa Golonkę oraz uczniów naszej szkoły z klasy 2C i 3C, podczas których wykonywaliśmy ciekawe doświadczenia, takie jak próba Tollensa czy wykrywanie skrobi w żywności codziennego użytku. Mieliśmy również możliwość zrobić własnoręcznie kule do kąpieli w najróżniejszych kolorach i zapachach.
Następnie zamieniając się w projektantów mody rozpoczęliśmy przygotowania do Eco Fashion Show. Musieliśmy stworzyć szkice strojów, które przedstawimy w piątek na ekologicznym wybiegu. Staraliśmy się rozdzielić sprawiedliwie obowiązki na wszystkich członków grupy, m.in. wytypowaliśmy jedną osobę, która miała za zadanie opisać i zareklamować projekty, a także zwrócić uwagę na ich wykonanie – tylko z ekologicznych materiałów.
Po godzinie prężnych przygotowań, które wyzwoliły nasze artystyczne dusze, przyszła pora na wcielenie się nie w projektantów mody, ale nauczycieli. W pięcioosobowych grupach przeprowadziliśmy lekcje języka angielskiego. Poprzez zabawę staraliśmy przekazać uczniom różnych klas, jak najwięcej informacji o ochronie środowiska, co okazało się świetną zabawą również dla nas – uczących.
Po przerwie na lunch, poszliśmy do kręgielni, w której zarówno my jak i koordynatorzy świetnie się bawiliśmy, jednocześnie poznając swoje tradycje i zwyczaje.
Dzień 4
W czwartek 16 marca udaliśmy się na drugą z zaplanowanych w programie wycieczek. Celem naszej podróży było Zakopane. Pierwszym odwiedzonym przez nas miejscem było Centrum Edukacji Przyrodniczej, w którym mieliśmy możliwość poznać przyrodę Tatr. Naszą uwagę zwróciły przede wszystkim nagrania ilustrujące niebezpieczne konsekwencje braku rozwagi podczas przebywania w górach. Po obejrzeniu wystawy pieszo udaliśmy się pod Wielką Krokiew. Była to szczególna atrakcja dla naszych zagranicznych gości. Charakterystyczny dla Zakopanego klimat był odczuwalny także podczas spaceru w Dolinie Strążyskiej. Promienie słońca lekko przebijające się przez ośnieżone gałęzie pozwoliły na chwilę zapomnieć o zmęczeniu. Ku radości wszystkich, spacer zakończyliśmy przerwą na zjedzenie obiadu. Ostatnim punktem dnia był spacer po Krupówkach, podczas którego uczestnicy projektu mieli możliwość zakupić pamiątki oraz spróbować typowych dla regionu przysmaków, m.in. oscypków. Późnym popołudniem wyruszyliśmy w drogę powrotną. Pomimo intensywnie spędzonego dnia, w autokarze słychać było rozmowy na wiele ciekawych tematów. Był to dzień pełen przygód, który na pewno zostanie w naszej pamięci na długie lata.
Dzień 5
Piątego dnia wymiany, czyli 17 marca, mieliśmy przyjemność wziąć udział w Koncercie i Konkursie Piosenki Angielskiej. Jak zawsze odbywa się on w Walentynki, w tym roku postanowiono przełożyć go na czas, gdy w naszej szkole odbywało się tak ważne wydarzenie jak nasza wymiana międzynarodowa. W konkursie wzięły udział trzy uczestniczki programu: Hilal Ceylin Yolaçıcı i Hayrunnisa Dağ z Turcji oraz Roșu Maria Teodora z Rumunii. W jury zasiadła również jedna z koordynatorek oraz uczestniczka projektu. Podczas konkursu pojawiły się znane wszystkim utwory, m.in. “Shallow” oraz “I see the light” z filmu “Zaplątani”. W międzyczasie, gdy uczestnicy wymiany przebywali na sali, w auli przygotowywano dekorację na przyjęcie pożegnalne, które odbyło się późnym popołudniem. Po koncercie zebraliśmy się wszyscy w sali a następnie odbył się kolejny konkurs, tym razem tylko i wyłącznie wśród uczestników. W poniedziałek 13 marca, czyli w 1-wszy dzień wymiany, mieliśmy za zadanie wykonać plakaty dotyczące ochrony środowiska, które następnie były wywieszone na sztalugach na korytarzu naszej szkoły. Było to zrobione celowo właśnie na konkurs, w którym wszyscy mieliśmy zdecydować, jaki plakat był wykonany najładniej i najlepiej oddający temat. Każdy uczestnik mógł oddać głos w postaci małych serduszek, które przykleiliśmy pod numerem plakatu, który nam się podobał. W ten oto sposób wyłoniono dwóch zwycięzców, którym nagrody zostały przekazane w czasie oficjalnej części przyjęcia pożegnalnego.
Po obiedzie zaczęliśmy przygotowania do „Eco Fashion Show”. Ania i Bartek – nasi prowadzący omówili zasady i dali uczestnikom parę wskazówek dotyczących wykonania strojów, które powinny być estetyczne, pomysłowe oraz co najważniejsze – jak najbardziej ekologiczne. Uczestnicy już we wcześniej ustalonych grupach oraz po wstępnych konsultacjach zabrali się za przygotowywanie strojów i dodatków. Siedem pięcioosobowych grup pracowało przez około godzinę, a w tym czasie piątka uczniów odpowiedzialnych za organizację wydarzenia, dekorowało salę. Pokaz zaczął się powitaniem koordynatorów oraz opowiedzeniem przez prowadzących o samej idei pokazu. Jedna osoba z każdej grupy była odpowiedzialna za omówienie każdego stroju, a nasi modele prezentowali je w rytmie wcześniej wybranej muzyki. Kasper – nasz fotograf, robił zdjęcia na ściance wszystkim modelom, a na sam koniec wszyscy mieli okazję przejść po wybiegu jeszcze raz i przypomnieć jury swoje stylizacje.
Po zakończonym pokazie mody zdjęliśmy dekoracje oraz przygotowaliśmy salę na uroczyste spotkanie oraz pożegnalne przyjęcie. Usłyszeliśmy przemowę Pana Dyrektora, a następnie odbyło się wręczenie nagród i certyfikatów. Specjalnie na imprezę został zamówiony tort ze świeczkami, które zdmuchnęli wszyscy koordynatorzy wymiany. To nie był jednak koniec przygody. Udaliśmy się na salę gimnastyczną, gdzie uczyliśmy się nawzajem naszych tańców narodowych. Następnie wróciliśmy do Auli, w której organizowane dla nas były zajęcia przez cały okres wymiany, a tam czekał na nas pokrojony tort i inne przysmaki przygotowane przez rodziców uczniów naszej szkoły. Po chwili muzyka wybrzmiała z głośników i wszyscy uczniowie zaczęli wspólną zabawę. W tym czasie można było się częstować różnymi smakołykami, jednak zdecydowana większość wolała tańczyć i śpiewać. Do zabawy dołączyli również koordynatorzy, którzy dotrzymywali tempa uczniom w pląsach. Impreza powoli zaczęła dobiegać końca koło godziny 18:30. Oczywiście nie obyło się bez uścisków i łez oraz gorących oklasków dla naszych kochanych koordynatorów.
Chcesz wiedzieć więcej o naszym projekcie? Zapraszamy na stronę Facebooka i Instagrama (zakładka ERASMUS+)
Autorzy relacji:
Kasper Rudek, Bartosz Flis, Joanna Kaput, Anna Osiak, Gabriela Kwiek, Szymon Graniczkowski, Weronika Szumowicz, Sylwia Cieśla, Gabriela Plebanek, Laura Ciężadło, Aleksandra Panek, Nikodem Głowacz, Aleksandra Krokosz, Maja Buryło, Klaudia Sambor