Program Socrates Comenius 2008-2010
Spotkanie robocze w Hanowerze, Niemcy, 1-5grudzień 2009 r.
W dniach od 1 –5 grudnia 2009 r. delegacja III LO w składzie:
nauczyciele języka angielskiego :
prof. Jolanta Prodanowska ( szkolny koordynator projektu )
prof. Dorota Boryczko
oraz reprezentanci uczniów z klasy 3 g : Natalia Pawlik i Patryk Urbaś
brała udział w spotkaniu projektowym w Hanowerze . Na spotkanie to przyjechali również reprezentanci szkół partnerskich ( nauczyciele i uczniowie ) biorących udział w projekcie z : Turcji, Francji, Włoch i Rumunii.
Tematem projektu , który jest realizowany w języku angielskim są imigranci oraz problemy związane z imigracją.
Na spotkanie to przygotowaliśmy się w szczególny sposób. Spędziliśmy wiele godzin na przygotowaniu i przeprowadzaniu wywiadów z imigrantami mieszkającymi w Tarnowie. Wywiady te zostały spisane, nagrane na płytach CD , powstały też dwa filmy o imigrantach z Wielkiej Brytanii i Irlandii, nauczycielami języka angielskiego w Tarnowie, którzy podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w Polsce i naszym mieście, za co jesteśmy im szczególnie wdzięczni.
Filmy te i nagrania zostały przedstawione na spotkaniu w Hanowerze. Było to wspólne zadanie dla każdej delegacji z wszystkich szkół partnerskich. Po projekcji uczniowie mogli wziąć udział w ogólnej debacie na temat imigracji, podzielić się wrażeniami i wymienić swoje opinie.
Gospodarze spotkania , przygotowali nam szereg atrakcji oraz zajęć , które były podporządkowane tematowi imigracji. Mieliśmy okazję brać czynny udział w spotkaniach z imigrantami różnych narodowości mieszkającymi obecnie w Niemczech . Byli to głównie rodzice uczniów uczęszczających do szkoły niemieckiej, która organizowała spotkanie projektowe. Nasi uczniowie mogli przeprowadzić wywiad z imigrantami z Polski a następnie opowiedzieć o ich losach szerszej publiczności . Inne grupy uczniów dyskutowali o problemach i życiu imigrantów z innych krajów, np. z Turcji, Kazachstanu, Rosji , Rumunii czy Hiszpanii, specjalnie zaproszonych na nasze spotkanie.
Mieliśmy również możliwość wzięcia udziału w specjalnie zorganizowanej dla nas konferencji prasowej na temat imigrantów. Swoimi doświadczeniami podzieliła się z nami imigrantka z Turcji, kiedyś uczennica szkoły partnerskiej z Hanoweru a obecnie nauczycielka szkoły w tym samym mieście.
Po konferencji mieliśmy okazję zobaczyć film : Jungle opowiadający o losach nielegalnych imigrantów w Calais , głównie z Afganistanu przekraczających kanał La Manche z nadzieją dotarcia i osiedlenia się w Wielkiej Brytanii. Był on przygotowany przez delegację szkoły z Francji. Po projekcie uczniowie i nauczyciele mieli możliwość wzięcia udziału w gorącej debacie na temat imigrantów.
Organizatorzy zaprosili również panią Franziska Woellert z instytutu w Berlinie, zajmującym się problemami imigrantów w Niemczech. Jej niezwykle ciekawy wykład na temat skali imigracji w Niemczech zilustrowany został grafami, statystykami i slajdami na temat imigrantów z różnych państw.
Jedną z największych atrakcji naszego pobytu w Hanowerze była projekcja nakręconego specjalnie dla nas filmu o losach imigranta z Turcji, który spędził 12 lat w mieście niedaleko Hanoweru. Bohaterem filmu był obecny nauczyciel języka angielskiego szkoły z Turcji, która jest również szkołą partnerską w naszym projekcie. Aby nakręcić ten film ,nauczyciel przyjechał do Niemiec podczas wakacji i wraz z nauczycielami szkoły w Hanowerze udokumentował swoje losy na kamerze.
Organizatorzy spotkania zadbali o nas w sposób szczególny, spotkaliśmy się z niezwykłą gościnnością , serdecznością i życzliwością wszystkich nauczycieli, uczniów i ich rodziców, którzy w wyjątkowo aktywny sposób brali udział w tym spotkaniu.
Przy okazji mieliśmy okazję zwiedzić Hanower i Hamburg, gdzie udaliśmy się do Muzeum Emigracji . Można w nim prześledzić losy emigrantów z zaboru rosyjskiego, pruskiego i austriackiego , którzy przez port w Hamburgu wyjeżdżali do Ameryki aby uciec przed nędzą i prześladowaniami politycznymi.
Pragniemy podziękować naszym partnerom z Niemiec za zorganizowanie wspaniałego spotkania, dzięki któremu mogliśmy lepiej poznać problemy imigrantów, wymienić doświadczenia, doskonalić język angielski, niemiecki i francuski , poznać metody pracy w szkole niemieckiej , zwiedzić Hanower i Hamburg oraz zawrzeć przyjaźnie , które zapewne przetrwają długo a Agencji Narodowej Programu Socrates Comenius za sfinansowanie nam projektu i umożliwieniu nam wzięcia w nim udziału.
Jolanta Prodanowska, nauczyciel języka angielskiego, szkolny koordynator projektu