Studia kulturoznawcze w Instytucie Kultury wyróżniają się zasadniczo spośród oferty dydaktycznej podobnych kierunków dzięki unikatowym programom nauczania, skupionym na dwóch obszarach tematycznych:
zarządzaniu kulturą oraz kulturze współczesnej. Studenci obydwóch specjalności zdobywają wiedzę m.in. z zakresu dziejów i teorii sztuki, zarządzania publicznymi i komercyjnymi instytucjami kultury, zarządzania mediami, kierunków rozwoju kultury współczesnej i ponowoczesnej, ochrony i kształtowania dziedzictwa kulturowego. W ramach bloków zajęciowych i ścieżek tematycznych studenci spotykają zarówno doświadczonych nauczycieli akademickich, jak również specjalistów z różnych dziedzin szeroko pojmowanej kultury.
W Instytucie Kultury prowadzone są studia kulturoznawcze w ramach dwóch specjalności:
• Zarządzanie kulturą (studia licencjackie, studia uzupełniające magisterskie)
• Kultura współczesna (studia uzupełniające magisterskie)
• Zarządzanie mediami (studia uzupełniające magisterskie)
Prowadzimy również studia podyplomowe
• Zarządzanie kulturą
• Wiedza o kulturze przełomu XX i XXI wieku
• Zarządzanie mediami (od roku akademickiego 2011/12)
• Zarządzanie muzeami (od roku akademickiego 2011/12)
Zarządzanie kulturą (studia licencjackie) to kierunek dla przyszłych menedżerów średniego szczebla. Studenci zdobywają wiedzę ogólną i specjalistyczną, wzbogaconą o przykłady jej praktycznego zastosowania. Ponadto w programie znajdują się zajęcia poświęcone historii i teorii teatru, filmu, muzyki, literatury. Absolwenci tych studiów są przygotowani do podjęcia pracy w różnego rodzaju instytucjach i organizacjach kultury.
Zarządzanie kulturą (studia uzupełniające magisterskie) kształcą menedżerów przygotowanych do wzięcia odpowiedzialności za całokształt funkcjonowania instytucji i organizacji kultury. Absolwent studiów potrafi prowadzić samodzielne badania. Jego kompetencje spełniają standardy europejskie, umożliwiając działanie w wymiarze międzynarodowym.
Absolwent Kultury współczesnej (studia uzupełniające magisterskie) dysponuje ogólną wiedzą dotyczącą kultury współczesnej. Rozumie i potrafi analizować zjawiska kultury najnowszej we wszystkich jej obszarach w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Zna prawne i ekonomiczne podstawy zarządzania w kulturze. Powinien znać i rozumieć współczesne media masowego przekazu oraz sposoby ich oddziaływania. Powinien legitymować się interdyscyplinarną wiedzą z zakresu teatrologii, literaturoznawstwa, filmoznawstwa, historii sztuki, muzykologii, nowych mediów, kultury popularnej, gender studies. Absolwent tych studiów jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury, redakcjach, muzeach, teatrach, kinach, agencjach reklamowych.
Tylko studia?
Nie można poznawać kultury i mechanizmów nią rządzących nie wychodząc poza mury uczelni. Dlatego nasi studenci odbywają praktyki w renomowanych instytucjach kultury, działają w ramach kół naukowych, uczestniczą w realizacji projektów międzynarodowych.
UWAGA! Nowe studia na Uniwersytecie Jagiellońskim Jedyne takie w Polsce
Zarządzanie mediami
studia II stopnia
Dla kogo te studia?
Dla osób, które zamierzają pracować w mediach i posiadać umiejętności kierowania zespołami medialnymi, które chcą wiedzieć jak tworzy się organizacje medialne, a także dlaczego organizacje sieciowe wygrywają rywalizację z organizacjami typu hierarchicznego? W artykule 27 znowelizowanej w 2010 r. ustawy o radiofonii i telewizji napisano: do zarządu powołuje się wyłącznie osobę posiadająca kompetencje w dziedzinie zarządzania oraz radiofonii i telewizji. Zarządzanie nie jest wiedzą tajemna. Można się go nauczyć. Wydaje się, że wiele słabości polskiego życia gospodarczego i społecznego bierze się z nieumiejętności zarządzania. Szpitalem zarządza lekarz, a teatrem aktor. Niech będą to lekarz i aktor, ale „posiadający kompetencje w dziedzinie zarządzania”. Podobnie rzecz ma się z mediami. Nasze studia są dla tych, którzy chcą wiedzieć jak się zarządza mediami.
Cel studiów
Celem studiów Zarządzanie mediami II stopnia (magisterskich) jest wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do kierowania zespołami medialnymi. Ich absolwenci będą znali najnowsze sposoby zarządzania mediami oraz dysponowali wiedzą o rynkach medialnych, reklamie, prawie medialnym, „starych i nowych” mediach, by skutecznie i efektywnie zarządzać organizacjami medialnymi. W tę wiedzę zostaną wyposażeni przez teoretyków i praktyków mediów, polskich i zagranicznych.
Proces kształcenia
Studia są adresowane do osób, które są ciekawe świata współczesnym mediów i zamierzają ten świat aktywnie kształtować i chcą czynić to w sposób etyczny. Zajęcia z zakresu Zarządzania mediami prowadzić będą wybitni teoretycy i praktycy mediów.
Dodatkowe informacje na temat oferty edukacyjnej Instytutu Kultury można uzyskać:
- telefonicznie: (12) 664 55 69; e-mail: kultura@uj.edu.pl
- osobiście: Instytut Kultury UJ, 30-348 Kraków, ul. Prof. St. Łojasiewicza 4, pok.2.388
- mailowo:
Dyrektor IK UJ dr hab. Bogusław Nierenberg: boguslaw.nierenberg@uj.edu.pl
Z-ca Dyrektora IK UJ, ds. Studiów dr Łukasz Gaweł: lukasz.gawel@uj.edu.pl