[Zadanie nr 1][Zadanie nr 2] [Zadanie nr 3] [Zadanie nr 4] [Zadanie nr 5]
[Zadanie nr 6] [Zadanie nr 7] [Zadanie nr 8] [Zadanie nr 9] [Zadanie nr 10]
Zadanie nr 7; Mój przyjaciel jest inwalidą (postawy akceptujące niepełnosprawność).
Wnioski i spostrzeżenia z przeprowadzonych konwersatoriów na temat kształtowania postaw akceptujących niepełnosprawność.
Na lekcję wychowawczą przygotowaliśmy kilka inscenizacji pod wspólnym tytułem „Niepełnosprawni wśród nas”. Każda z osób biorąca udział w projekcie przygotowała monolog, w którym wcielała się w rolę osoby niepełnosprawnej ruchowo.
Opowiedziane historie były różnorodne, pojawiły się historie z życia wzięte- zarówno optymistyczne jak i wzbudzające w nas współczucie i smutek.
Łączyło je jedno; wszystkie były opowieściami ludzi niepełnosprawnych, którzy zmagają się z codziennym życiem wśród osób zdrowych.
Występ aktorów klasowych był tak sugestywny, że prezentowany temat niepełnosprawności wywołał ogólne poruszenie w klasie i owocną dyskusję. Do tej pory nie zastanawialiśmy się, jak współtworzyć dobrą społeczność szkolną z osobą niepełnosprawną ruchowo. Najczęściej ten temat, jeśli nie dotyczył kogoś bezpośrednio, nie był wcale poruszany. Teraz mamy większą świadomość, że w dużej mierze to od osób zdrowych zależy, jak będą się czuli niepełnosprawni.
Ola Moryń 3h
Na lekcji wychowawczej dowiedzieliśmy się o ustawach, jakie funkcjonują w polskim pawie, a dotyczą osób niepełnosprawnych
Główną ustawą, regulującą sytuację osób niepełnosprawnych, jest Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Znajduje się ona w Dz.U. Nr 123 poz. 776.
Uchwałą sejmu (Monitor Polski Nr 50, poz. 475 z dn. 13.08.1997 r.) została ustanowiona Karta Praw Osób Niepełnosprawnych potwierdzająca m.in. prawo do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, dostępu do dóbr i usług, dostępu do opieki medycznej, edukacji, zatrudnienia, życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, a w tym:
- dostępu do urzędów, punktów wyborczych i obiektów użyteczności publicznej,
- swobodnego przemieszczania się i powszechnego korzystania ze środków transportu,
- dostępu do informacji,
- możliwości komunikacji międzyludzkiej.
Karta Praw Osób Niepełnosprawnych jest aktem o charakterze deklaratywnym, a więc nie nakłada konkretnych obowiązków wykonawczych na instytucje i urzędy oraz nie daje konkretnych uprawnień.
W Polsce istnieje szereg ustaw zawierających regulacje dotyczące osób niepełnosprawnych, w których poruszane są problemy dotyczące likwidacji barier architektonicznych.
Alicja Miedzińska