W dniach 20-24.02.2012 reprezentacja naszego liceum w składzie: prof. Jolanta Prodanowska (szkolny koordynator projektu), prof. Dorota Boryczko, dyrektor Jan Ryba oraz 2 uczennice klasy 3g: Anna Cieślicka i Joanna Bieś, wzięła udział w spotkaniu roboczym projektu Socrates Comenius realizowanym w naszej szkole w języku angielskim. Projekt zatytułowany jest: Budowanie i życie obok ograniczeń.
W spotkaniu, które miało miejsce we włoskim miasteczku Cisterna di Latina (niedaleko Rzymu),wzięli udział przedstawiciele 5 państw: Polska, Włochy, Niemcy, Grecja oraz Turcja. Z każdego kraju wydelegowana została reprezentacja uczniów oraz ich opiekunów. Spotkanie miało na celu integrację szkół partnerskich, wymianę doświadczeń, szkolenie umiejętności językowych w sytuacjach praktycznych oraz zapoznanie się z kulturą i systemami edukacyjnymi innych krajów.
Program wymiany był bardzo atrakcyjny, składał się zarówno z wielu prezentacji, debat jak i wycieczek. Pierwszego dnia miałyśmy okazję uczestniczyć w bardzo interesującej prezentacji na temat historii aktywności wulkanu Wezuwiusz- jednego z najciekawszych obiektów turystycznych we Włoszech. Wiedza, którą zdobyłyśmy w trakcie tej prezentacji została pogłębiona dzięki wycieczce do obserwatorium wulkanologicznego Osservatorio Vesuviano położonego w pobliżu Neapolu. Jest to najstarsze na świecie obserwatorium zajmujące się obserwowaniem życia wulkanów które zostało ufundowane w 1841 roku przez króla Ferdynanda II. W obserwatorium tym miałyśmy okazję obejrzeć wiele filmów i wysłuchać obszernych wykładów na temat szczegółów aktywności wulkanicznej Wezuwiusza, konsekwencji jego wybuchów dla mieszkańców pobliskich miejscowości znajdujących się w obrębie zasięgu jego aktywności oraz dla całego środowiska przyrodniczego tego regionu. Ponadto, zapoznałyśmy się z najnowocześniejszymi metodami przewidywania wstrząsów sejsmicznych i minimalizowania szkód w razie wybuchu wulkanu. Wszystkie wykłady i prezentacje były przeprowadzane w języku angielskim, co wzbogaciło nie tylko naszą wiedzę , ale również poszerzyło zakres specjalistycznego słownictwa w obrębie tego tematu. Co więcej, pobyt w tym obserwatorium stanowił niepowtarzalną okazję do utrwalenia wiadomości zdobytych wcześniej na lekcjach w szkole. Dodatkową atrakcję stanowił pokaz ilustrujący zasadę działania sejsmografu. Ponadto, obserwatorium to położone jest na wysokości 609 m n.p.m. co umożliwia turystom podziwianie malowniczych widoków nie tylko samego wulkanu Wezuwiusz, ale również położonego nieopodal Neapolu . Organizatorzy zapewnili nam bliższe poznanie tego portowego miasta położonego tuż nad Morzem Tyrrenśkim, dzięki zorganizowaniu objazdowej wycieczki wzdłuż wybrzeża. Zachwyciła nas architektura tego miasta, niesamowite widoki na morze oraz atmosfera i intensywność toczącego się tam życia. Miałyśmy także okazję skosztowania prawdziwej włoskiej pizzy. Tego samego dnia zwiedziliśmy także ruiny Pompejów- miasta zniszczonego przez wybuch Wezuwiusza w r. n.e. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem pozostałości zabudowy tego miasta, zachowanych w nim malowideł oraz organizacji życia mieszkających wówczas tam Rzymian, o której barwnie opowiedział nam przewodnik. Przechadzając się po ruinach, czułyśmy niezwykłą atmosferę miasta zniszczonego przez nieokiełznany dotąd żywioł.
Kolejna prezentacja poświęcona była problemowi anoreksji i bulimii. Poprzez szereg zaprezentowanych informacji oraz filmów ukazujących świadectwa osób cierpiących na te choroby, mogłyśmy poznać przyczyny oraz skutki tych zaburzeń. Nasza wiedza została pogłębiona także dzięki spotkaniu z panią psycholog. Wszystkie zajęcia prowadzone były w języku angielskim.
Niezwykle atrakcyjnym punktem wymiany była niezapomniana wycieczka do stolicy Włoch – Rzymu. W trakcie całodziennego intensywnego zwiedzania miałyśmy okazję zobaczyć m. in. Panteon, Fontannę di Trevi, Hiszpańskie Schody, Plac i Bazylikę św. Piotra oraz Koloseum. Odwiedziliśmy również grób papieża Jana Pawła II.
W trakcie wyjazdu miałyśmy również mnóstwo czasu aby zapoznać się i zaprzyjaźnić z rówieśnikami z Włoch, Niemiec, Grecji oraz Turcji. Dzięki prowadzonym z nimi rozmowom w języku angielskim nie tylko mogłyśmy sprawdzić nasze umiejętności językowe w praktyce ,ale również poznać mentalność obyczaje, kulturę i systemy edukacyjne obowiązujące w ich ojczystych krajach. Była to także doskonała okazja do promowania wiedzy o Polsce, a szczególnie o naszym regionie . Ponadto, za niezwykle cenne uważamy zakwaterowanie u rodzin włoskich uczniów, które pozwoliło nam z bliska przyjrzeć się ich codziennemu życiu, a także zasmakować ich niezwykłej życzliwości i gościnności, która przeszła nasze najśmielsze wyobrażenia i oczekiwania. Brałyśmy także udział w lekcjach prowadzonych w pobliskiej szkole, co pozwoliło nam porównać sposoby nauczania i prowadzenia zajęć we Włoszech i w Polsce.
Serdecznie dziękujemy naszym opiekunom: prof. Jolancie Prodanowskiej, prof. Dorocie Boryczko oraz dyrektorowi Janowi Ryba za danie nam wspaniałej możliwości wzięcia udziału w tym spotkaniu oraz Agencji Narodowej Socrates Comenius za udostępnienie środków, dzięki którym mogłyśmy pojechać na to spotkanie i przeżyć tyle niesamowitych chwil.
Uczennice klasy 3g
Anna Cieślicka
Joanna Bieś