Poniżej można zapoznać się z tematami prezentacji maturalnych z języka polskiego na rok 2013-2014.
- Porównaj wybrane kreacje bohaterów współczesnego kina z wybranymi kreacjami bohaterów literatury.
 - Awangarda w sztuce. Omów sposoby manifestowania nowych koncepcji artystycznych w wybranych gałęziach sztuki.
 - Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Na dowolnie wybranych przykładach z literatury i kinematografii światowej omów różnice między tymi dziedzinami, wynikające z odmiennych sposobów kreacji świata przedstawionego.
 - Porównaj sposoby prezentowania obrazu rewolucji w wybranych utworach literackich.
 - Na wybranych przykładach omów związki literatury z filozofią.
 - Na wybranych przykładach omów związki literatury z psychologią.
 - Homo ludens, czyli potrzeba zabawy. Omów znaczenie motywów „zabawy” w literaturze i sztuce.
 - Zbadaj wybrane afisze lub plakaty teatralne, filmowe jako klucze do interpretacji wybranych dzieł literackich i filmowych.
 - Inspiracje literackie w twórczości Jacka Karczmarskiego. Omów temat, analizując wybrane utwory.
 - Omów wpływ motywów franciszkańskich na literaturę różnych epok.
 - „Różnice między kulturami” jako temat literacki w twórczości wybranych pisarzy różnych epok. Omów zagadnie, odwołując się do interpretacji wybranych dzieł.
 - „Różnice kulturowe” jako tworzywo literackie w twórczości R. Kapuścińskiego. Omów temat, analizując wybrane dzieła autora.
 - Między realizmem a kreacją. Omów temat, analizując wybrane romantyczne utwory o miłości.
 - Na dowolnie wybranym z Internetu materiale językowym omów zjawisko błędów językowych.
 - Zawody wykonywane przez bohaterów literackich jako klucz do ich charakterystyki. Omów zagadnienie na wybranych utworach.
 - Zaproponuj interpretacje najistotniejszych alegorii i symboli literatury wybranych epok.
 - Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Przedstaw funkcje wybranych toposów literackich w utworach Jana Kochanowskiego.
 - Omów zjawisko „konceptu literackiego” na dowolnie wybranych przykładach literatury dawnej.
 - Przedstaw funkcje wybranych toposów literackich w utworach K. K. Baczyńskiego.
 - Twórczość Jana Twardowskiego jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość Zbigniewa Herberta jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość Tadeusza Różewicza jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość Wisławy Szymborskiej jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość Czesława Miłosza jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość Jacka Kaczmarskiego jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Twórczość wybranego poety/pisarza XXI w. jako gra z tradycją literacką i kulturą dawną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Związki twórczości C. K. Norwida z tradycją literacką i kulturą romantyczną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Związki twórczości H. Poświatowskiej z tradycją literacką i kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Związki twórczości L. Staffa z tradycją literacką i kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Związki twórczości J.Brzechwy z kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Związki twórczości J.Tuwima z kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Rola groteski w twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
 - Przedstaw interpretacje motywu małżeństwa na dowolnie wybranych przykładach utworów literackich.
 - Różne kreacje narratora. Omów zagadnienie opierając się na analizie wybranych przykładów literackich.
 - Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla dramatów romantycznych.
 - Nawiązania do tradycji romantycznej w literaturze epok późniejszych. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów literackich.
 - Sacrum i profanum w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Zinterpretuj spory i kłótnie ideowe bohaterów literackich w wybranych utworach literackich różnych epok.
 - Motyw państwa w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich różnych epok.
 - Na dowolnych przykładach przedstaw sposoby dokumentowania doświadczeń wojennych w literaturze i sztuce.
 - Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla literatury XIX i XX wieku.
 - Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla literatury XVII i XIX wieku.
 - Zinterpretuj rolę postaci/istot uosabiających zło i dobro w różnych dziełach literackich.
 - Zinterpretuj rolę postaci/istot uosabiających zło w wybranych utworach literackich i filmowych.
 - Omów różne interpretacje wybranych „motywów szekspirowskich” w literaturze i sztuce.
 - Motywy tyrtejskie w literaturze. Porównaj wybrane przykłady z różnych epok.
 - Motyw „Erosa i Tanatosa” w literaturze i sztuce. Omów funkcjonowanie motywów na wybranych przykładach.
 - Rozważ, w jaki sposób literatura ujmuje temat młodości człowieka. Omów zagadnienie, odwołując się do analizy wybranych utworów
 - Porównaj funkcjonowanie motywu „władcy” w literaturze wybranych epok.
 - Omów funkcjonowanie motywu szachów w literaturze (na wybranych przykładach).
 - Różnorodne ujęcia motywu „ogrodu” w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
 - Porównaj funkcje motywu „zemsty” w wybranych dziełach literackich.
 - Porównaj funkcje motywu „maski (lub masek)” w wybranych utworach literackich i działach sztuki.
 - Porównaj funkcjonowanie motywu dziecka w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
 - Porównaj symbolikę motywu góry/gór w wybranych dziełach literackich.
 - Porównaj funkcjonowanie motywu zwierząt w wybranych dziełach literackich.
 - Przedstaw rolę motywów fantastycznych w wybranych utworach romantyzmu i Młodej Polski.
 - Rola lektur/literatury/ w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
 - Porównaj funkcje motywu „dziecięcej zabawki” (lub zabawek) w wybranych działach literackich.
 - Na wybranych przykładach przedstaw, jaką rolę dla interpretacji dzieła literatury i sztuki odgrywa tytuł.
 - Przedstaw funkcjonowanie wybranych motywów biblijnych w na przykładach tekstów różnych epok.
 - „Rozmowy człowieka z Bogiem” – przedstaw interpretacje porównawcze wybranych literackich sposobów ujęcia tego motywu.
 - Porównaj dyskusje dotyczące pojęcia „wolności człowieka” na wybranych przykładach literatury różnych epok.
 - Omów rolę motywów mitologicznych na przykładach wybranych tekstów literackich i dzieł sztuki.
 - Omów funkcjonowanie motywów mitologicznych w literaturze i sztuce różnych epok.
 - Omów funkcjonowanie motywów mitologicznych w literaturze i sztuce XXI.
 - Zaproponuj interpretacje symboliki ubioru/stroju w wybranych utworach literackich.
 - Wizerunek modernisty/dekadenta w literaturze. Porównaj kreacje postaci, odwołując się do analizy wybranych utworów.
 - Omów różnorodne funkcje motywu „świata – teatru” w utworach literackich.
 - Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
 - Omów problematykę stereotypów narodowych prezentowaną w literaturze różnych epok.
 - Omów funkcje komizmu, analizując wybrane dzieła literackie.
 - „Sami swoi”, czyli Polaków portret własny w literaturze i polskiej komedii filmowej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
 - Historia Polski obecna w dziełach literackich. Przedstaw zagadnienie związków historii i literatury, odwołując się do wybranych utworów.
 - Przedstaw funkcjonowanie motywu „Bożego igrzyska” w literaturze.
 - Odwołując się do wybranych przykładów literackich, porównaj sposoby ukazywania problemów wojny.
 - Omów na wybranych przykładach związki literatury późniejszych epok z tradycją romantyczną.
 - Omów na wybranych przykładach związki literatury współczesnej z tradycją antyczną.
 - Groteska w literaturze i sztuce. Omów jej funkcje na wybranych przykładach.
 - Tatry w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Analizując wybrane przykłady przedstaw funkcje zwierząt w różnych tekstach kultury (literatura, sztuka).
 - Przedstaw funkcjonowanie motywu kwiatu (kwiatów) w literaturze różnych epok.
 - Dwudziestowieczne wybrane kierunki awangardowe (np. surrealizm, ekspresjonizm, kubizm) i ich wpływ na sztukę. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Zbadaj problem mitologizacji i demitologizacji historii w wybranych dziełach literackich.
 - „Obcy”, „inny”, „odmieniec” w literaturze i filmie. Omów tego typu kreacje postaci na wybranych przykładach.
 - Adaptacje teatralne dzieł literackich. Omów na wybranych przykładach.
 - Rola tłumacza w percepcji dzieła literackiego. Na wybranych przykładach dokonaj analizy tłumaczeń dzieł literackich.
 - Dramat polskiego emigranta w literaturze XIX i XX wieku. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Zbadaj obrazy społeczeństwa wykreowane w dramatach twórców różnych epok.
 - Wydarzenia z historii Polski jako temat piosenek. Dokonaj analizy porównawczej wybranych motywów w utworach różnych artystów.
 - Przedstaw koncepcje dramatyczne wybitnych dramaturgów XX wieku. Odwołaj się do interpretacji wybranych dzieł i inscenizacji teatralnych.
 - Teatralne realizacje arcydzieł literatury. Oceń wybrane spektakle, odwołując się do tekstów literackich.
 - Biografia jako temat literacki. Opracuj zagadnienie, odwołując się do przykładów z literatury.
 - Przedstaw tendencje rozwoju współczesnej polszczyzny. Omów problem na dowolnie wybranych przykładach.
 - Łacińskie korzenie języka polskiego. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału językowego.
 - O sztuce przemawiania. Przedstaw zagadnienie na przykładzie wybranych tekstów literackich.
 - Omów rolę mechanizmów słowotwórczych w tworzeniu nazw firm, sklepów, różnego typu produktów, itp.
 - Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
 - Niepokoje ludzi schyłku wieków (XIX/XX i XX/XXI). Dokonaj analizy zjawiska na przykładzie twórczości wybranych autorów.
 - Literackie reinterpretacje motywów biblijnych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego zjawiska na wybranych przykładach różnych dzieł sztuki.
 - Na wybranych przykładach przedstaw różnorodność funkcjonowania motywu pieniądza (pieniędzy) w literaturze różnych epok.
 - Biografia jako klucz do odczytania dzieła sztuki. Przedstaw możliwości i ograniczenia interpretacji dzieła sztuki rozumianego jako „pamiętnik artysty”.
 - Przedstaw różne sposoby wykorzystania motywu dojrzewania w wybranych utworach literackich różnych epok.
 - Przedstaw różne sposoby kreowania obrazu natury w literaturze.
 - Przedstaw różne sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie.
 - Porównaj artystyczne interpretacje motywu powstań narodowych w literaturze i sztuce.
 - Przedstaw różne koncepcje piękna w literaturze i innych dziełach sztuki (rzeźba, malarstwo, architektura, muzyka).
 - Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.
 - Wybitne dzieła sztuki jako inspiracje utworów literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do przykładów literackich różnych epok.
 - Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich.
 - Język propagandy. Scharakteryzuj zjawisko na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
 - Scharakteryzuj błędy językowe twoich rówieśników na podstawie analizy samodzielnie zgromadzonego materiału.
 - Prezentując samodzielnie zgromadzony materiał językowy, opisz podstawowe zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie.
 - Prezentując zgromadzony materiał językowy, opisz podstawowe zjawiska przeobrażeń języka polskiego od czasów najdawniejszych po współczesność.
 - Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj typy zapożyczeń we współczesnym języku polskim.
 - Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na wybranych przykładach literackich.
 - Dawna kultura zapisana w języku. Zaprezentuj najważniejsze etapy rozwoju naszego języka na przykładzie zgromadzonego materiału językowego.
 - Obrzędy i obyczaje w literaturze. Omów ich funkcje w wybranych utworach.
 - Adaptacje dzieł literackich w teatrze. Przedstaw artystyczne koncepcje wybranych spektakli.
 - Adaptacje dzieł literatury w teatrze telewizji. Przedstaw artystyczne koncepcje wybranych spektakli.
 - „Sztuka dla sztuki?” Na dowolnie wybranych przykładach przedstaw różnorodne poglądy na temat roli dzieł sztuki XX i XXI wieku we współczesnej kulturze.
 - Omów na wybranych przykładach różnice między językiem mówionym a pisanym.
 - Komizm. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych epok.
 - Zanalizuj różne sposoby wykorzystywania języka w wypowiedziach współczesnych polityków.
 - Na wybranych przykładach przedstaw cechy języka komentatorów wydarzeń sportowych.
 - Gwara mojego regionu. Zaprezentuj wybrane zjawiska językowe.
 - Przedstaw role nawiązań do literatury w kabarecie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
 - Przedstaw funkcje stylizacji gwarowej w wybranych utworach literackich.
 - Przedstaw sposoby funkcjonowania dzieł literatury dawnej w kulturze współczesnej.
 - Omów rolę mechanizmów słowotwórczych w tworzeniu nazw firm, sklepów, różnego typu produktów, itp..
 - Etymologia związków frazeologicznych. Zaprezentuj zjawisko na dowolnych przykładach.
 - Role stylizacji biblijnych w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
 - Zbadaj rolę stylu językowego w wybranych utworach Witkacego i Gombrowicza.
 - Omów odmiany języka polskiego na konkretnych przykładach wypowiedzi publikowanych w Internecie.
 - Przedstaw sposoby ukazywania rzeczywistości PRL w literaturze i filmie.
 







