Poniżej można zapoznać się z tematami prezentacji maturalnych z języka polskiego na rok 2013-2014.
- Porównaj wybrane kreacje bohaterów współczesnego kina z wybranymi kreacjami bohaterów literatury.
- Awangarda w sztuce. Omów sposoby manifestowania nowych koncepcji artystycznych w wybranych gałęziach sztuki.
- Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Na dowolnie wybranych przykładach z literatury i kinematografii światowej omów różnice między tymi dziedzinami, wynikające z odmiennych sposobów kreacji świata przedstawionego.
- Porównaj sposoby prezentowania obrazu rewolucji w wybranych utworach literackich.
- Na wybranych przykładach omów związki literatury z filozofią.
- Na wybranych przykładach omów związki literatury z psychologią.
- Homo ludens, czyli potrzeba zabawy. Omów znaczenie motywów „zabawy” w literaturze i sztuce.
- Zbadaj wybrane afisze lub plakaty teatralne, filmowe jako klucze do interpretacji wybranych dzieł literackich i filmowych.
- Inspiracje literackie w twórczości Jacka Karczmarskiego. Omów temat, analizując wybrane utwory.
- Omów wpływ motywów franciszkańskich na literaturę różnych epok.
- „Różnice między kulturami” jako temat literacki w twórczości wybranych pisarzy różnych epok. Omów zagadnie, odwołując się do interpretacji wybranych dzieł.
- „Różnice kulturowe” jako tworzywo literackie w twórczości R. Kapuścińskiego. Omów temat, analizując wybrane dzieła autora.
- Między realizmem a kreacją. Omów temat, analizując wybrane romantyczne utwory o miłości.
- Na dowolnie wybranym z Internetu materiale językowym omów zjawisko błędów językowych.
- Zawody wykonywane przez bohaterów literackich jako klucz do ich charakterystyki. Omów zagadnienie na wybranych utworach.
- Zaproponuj interpretacje najistotniejszych alegorii i symboli literatury wybranych epok.
- Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Przedstaw funkcje wybranych toposów literackich w utworach Jana Kochanowskiego.
- Omów zjawisko „konceptu literackiego” na dowolnie wybranych przykładach literatury dawnej.
- Przedstaw funkcje wybranych toposów literackich w utworach K. K. Baczyńskiego.
- Twórczość Jana Twardowskiego jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość Zbigniewa Herberta jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość Tadeusza Różewicza jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość Wisławy Szymborskiej jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość Czesława Miłosza jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość Jacka Kaczmarskiego jako gra z tradycją i kulturą współczesną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Twórczość wybranego poety/pisarza XXI w. jako gra z tradycją literacką i kulturą dawną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Związki twórczości C. K. Norwida z tradycją literacką i kulturą romantyczną. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Związki twórczości H. Poświatowskiej z tradycją literacką i kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Związki twórczości L. Staffa z tradycją literacką i kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Związki twórczości J.Brzechwy z kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Związki twórczości J.Tuwima z kulturą różnych epok. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Rola groteski w twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów.
- Przedstaw interpretacje motywu małżeństwa na dowolnie wybranych przykładach utworów literackich.
- Różne kreacje narratora. Omów zagadnienie opierając się na analizie wybranych przykładów literackich.
- Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla dramatów romantycznych.
- Nawiązania do tradycji romantycznej w literaturze epok późniejszych. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych utworów literackich.
- Sacrum i profanum w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zinterpretuj spory i kłótnie ideowe bohaterów literackich w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Motyw państwa w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich różnych epok.
- Na dowolnych przykładach przedstaw sposoby dokumentowania doświadczeń wojennych w literaturze i sztuce.
- Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla literatury XIX i XX wieku.
- Zaproponuj interpretacje wybranych symboli charakterystycznych dla literatury XVII i XIX wieku.
- Zinterpretuj rolę postaci/istot uosabiających zło i dobro w różnych dziełach literackich.
- Zinterpretuj rolę postaci/istot uosabiających zło w wybranych utworach literackich i filmowych.
- Omów różne interpretacje wybranych „motywów szekspirowskich” w literaturze i sztuce.
- Motywy tyrtejskie w literaturze. Porównaj wybrane przykłady z różnych epok.
- Motyw „Erosa i Tanatosa” w literaturze i sztuce. Omów funkcjonowanie motywów na wybranych przykładach.
- Rozważ, w jaki sposób literatura ujmuje temat młodości człowieka. Omów zagadnienie, odwołując się do analizy wybranych utworów
- Porównaj funkcjonowanie motywu „władcy” w literaturze wybranych epok.
- Omów funkcjonowanie motywu szachów w literaturze (na wybranych przykładach).
- Różnorodne ujęcia motywu „ogrodu” w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Porównaj funkcje motywu „zemsty” w wybranych dziełach literackich.
- Porównaj funkcje motywu „maski (lub masek)” w wybranych utworach literackich i działach sztuki.
- Porównaj funkcjonowanie motywu dziecka w literaturze i sztuce na wybranych przykładach.
- Porównaj symbolikę motywu góry/gór w wybranych dziełach literackich.
- Porównaj funkcjonowanie motywu zwierząt w wybranych dziełach literackich.
- Przedstaw rolę motywów fantastycznych w wybranych utworach romantyzmu i Młodej Polski.
- Rola lektur/literatury/ w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
- Porównaj funkcje motywu „dziecięcej zabawki” (lub zabawek) w wybranych działach literackich.
- Na wybranych przykładach przedstaw, jaką rolę dla interpretacji dzieła literatury i sztuki odgrywa tytuł.
- Przedstaw funkcjonowanie wybranych motywów biblijnych w na przykładach tekstów różnych epok.
- „Rozmowy człowieka z Bogiem” – przedstaw interpretacje porównawcze wybranych literackich sposobów ujęcia tego motywu.
- Porównaj dyskusje dotyczące pojęcia „wolności człowieka” na wybranych przykładach literatury różnych epok.
- Omów rolę motywów mitologicznych na przykładach wybranych tekstów literackich i dzieł sztuki.
- Omów funkcjonowanie motywów mitologicznych w literaturze i sztuce różnych epok.
- Omów funkcjonowanie motywów mitologicznych w literaturze i sztuce XXI.
- Zaproponuj interpretacje symboliki ubioru/stroju w wybranych utworach literackich.
- Wizerunek modernisty/dekadenta w literaturze. Porównaj kreacje postaci, odwołując się do analizy wybranych utworów.
- Omów różnorodne funkcje motywu „świata – teatru” w utworach literackich.
- Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
- Omów problematykę stereotypów narodowych prezentowaną w literaturze różnych epok.
- Omów funkcje komizmu, analizując wybrane dzieła literackie.
- „Sami swoi”, czyli Polaków portret własny w literaturze i polskiej komedii filmowej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
- Historia Polski obecna w dziełach literackich. Przedstaw zagadnienie związków historii i literatury, odwołując się do wybranych utworów.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu „Bożego igrzyska” w literaturze.
- Odwołując się do wybranych przykładów literackich, porównaj sposoby ukazywania problemów wojny.
- Omów na wybranych przykładach związki literatury późniejszych epok z tradycją romantyczną.
- Omów na wybranych przykładach związki literatury współczesnej z tradycją antyczną.
- Groteska w literaturze i sztuce. Omów jej funkcje na wybranych przykładach.
- Tatry w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Analizując wybrane przykłady przedstaw funkcje zwierząt w różnych tekstach kultury (literatura, sztuka).
- Przedstaw funkcjonowanie motywu kwiatu (kwiatów) w literaturze różnych epok.
- Dwudziestowieczne wybrane kierunki awangardowe (np. surrealizm, ekspresjonizm, kubizm) i ich wpływ na sztukę. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zbadaj problem mitologizacji i demitologizacji historii w wybranych dziełach literackich.
- „Obcy”, „inny”, „odmieniec” w literaturze i filmie. Omów tego typu kreacje postaci na wybranych przykładach.
- Adaptacje teatralne dzieł literackich. Omów na wybranych przykładach.
- Rola tłumacza w percepcji dzieła literackiego. Na wybranych przykładach dokonaj analizy tłumaczeń dzieł literackich.
- Dramat polskiego emigranta w literaturze XIX i XX wieku. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zbadaj obrazy społeczeństwa wykreowane w dramatach twórców różnych epok.
- Wydarzenia z historii Polski jako temat piosenek. Dokonaj analizy porównawczej wybranych motywów w utworach różnych artystów.
- Przedstaw koncepcje dramatyczne wybitnych dramaturgów XX wieku. Odwołaj się do interpretacji wybranych dzieł i inscenizacji teatralnych.
- Teatralne realizacje arcydzieł literatury. Oceń wybrane spektakle, odwołując się do tekstów literackich.
- Biografia jako temat literacki. Opracuj zagadnienie, odwołując się do przykładów z literatury.
- Przedstaw tendencje rozwoju współczesnej polszczyzny. Omów problem na dowolnie wybranych przykładach.
- Łacińskie korzenie języka polskiego. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału językowego.
- O sztuce przemawiania. Przedstaw zagadnienie na przykładzie wybranych tekstów literackich.
- Omów rolę mechanizmów słowotwórczych w tworzeniu nazw firm, sklepów, różnego typu produktów, itp.
- Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
- Niepokoje ludzi schyłku wieków (XIX/XX i XX/XXI). Dokonaj analizy zjawiska na przykładzie twórczości wybranych autorów.
- Literackie reinterpretacje motywów biblijnych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego zjawiska na wybranych przykładach różnych dzieł sztuki.
- Na wybranych przykładach przedstaw różnorodność funkcjonowania motywu pieniądza (pieniędzy) w literaturze różnych epok.
- Biografia jako klucz do odczytania dzieła sztuki. Przedstaw możliwości i ograniczenia interpretacji dzieła sztuki rozumianego jako „pamiętnik artysty”.
- Przedstaw różne sposoby wykorzystania motywu dojrzewania w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Przedstaw różne sposoby kreowania obrazu natury w literaturze.
- Przedstaw różne sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie.
- Porównaj artystyczne interpretacje motywu powstań narodowych w literaturze i sztuce.
- Przedstaw różne koncepcje piękna w literaturze i innych dziełach sztuki (rzeźba, malarstwo, architektura, muzyka).
- Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.
- Wybitne dzieła sztuki jako inspiracje utworów literackich. Omów zagadnienie, odwołując się do przykładów literackich różnych epok.
- Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich.
- Język propagandy. Scharakteryzuj zjawisko na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
- Scharakteryzuj błędy językowe twoich rówieśników na podstawie analizy samodzielnie zgromadzonego materiału.
- Prezentując samodzielnie zgromadzony materiał językowy, opisz podstawowe zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie.
- Prezentując zgromadzony materiał językowy, opisz podstawowe zjawiska przeobrażeń języka polskiego od czasów najdawniejszych po współczesność.
- Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj typy zapożyczeń we współczesnym języku polskim.
- Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na wybranych przykładach literackich.
- Dawna kultura zapisana w języku. Zaprezentuj najważniejsze etapy rozwoju naszego języka na przykładzie zgromadzonego materiału językowego.
- Obrzędy i obyczaje w literaturze. Omów ich funkcje w wybranych utworach.
- Adaptacje dzieł literackich w teatrze. Przedstaw artystyczne koncepcje wybranych spektakli.
- Adaptacje dzieł literatury w teatrze telewizji. Przedstaw artystyczne koncepcje wybranych spektakli.
- „Sztuka dla sztuki?” Na dowolnie wybranych przykładach przedstaw różnorodne poglądy na temat roli dzieł sztuki XX i XXI wieku we współczesnej kulturze.
- Omów na wybranych przykładach różnice między językiem mówionym a pisanym.
- Komizm. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych epok.
- Zanalizuj różne sposoby wykorzystywania języka w wypowiedziach współczesnych polityków.
- Na wybranych przykładach przedstaw cechy języka komentatorów wydarzeń sportowych.
- Gwara mojego regionu. Zaprezentuj wybrane zjawiska językowe.
- Przedstaw role nawiązań do literatury w kabarecie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Przedstaw funkcje stylizacji gwarowej w wybranych utworach literackich.
- Przedstaw sposoby funkcjonowania dzieł literatury dawnej w kulturze współczesnej.
- Omów rolę mechanizmów słowotwórczych w tworzeniu nazw firm, sklepów, różnego typu produktów, itp..
- Etymologia związków frazeologicznych. Zaprezentuj zjawisko na dowolnych przykładach.
- Role stylizacji biblijnych w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Zbadaj rolę stylu językowego w wybranych utworach Witkacego i Gombrowicza.
- Omów odmiany języka polskiego na konkretnych przykładach wypowiedzi publikowanych w Internecie.
- Przedstaw sposoby ukazywania rzeczywistości PRL w literaturze i filmie.